Główne menu

Logowanie



Logowanie





Strona główna Aktualności Pora na RYTMIKĘ!
Pora na RYTMIKĘ! PDF Drukuj
Sekcja Aktualności
Wpisany przez admin   
sobota, 12 stycznia 2013 06:26

Kilka refleksji po Ogólnopolskiej Konferencji 

"Nauczanie rytmiki w świetle planowanych zmian w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia"

Poznań, 11 stycznia 2013

 

CHCEMY RYTMIKI?

 Wiemy, że to kopalnia klejnotów. Nie zniszczmy ich kiepskim szlifem. Zdejmijmy maski! Porzućmy demagogię! Zapytajmy nie tylko, co jest istotą wspaniałości Metody Dalcroze'a,  ale przede wszystkim, co MY możemy zrobić? Czy jesteśmy pewni, że tkwiący w nas, dzięki dziedzinie, potencjał wykorzystujemy należycie?

 

Zaprezentowaliśmy się w Poznaniu jako środowisko rozumiejące, że totalitarne rozwiązania nakazowe są szczęśliwie przeszłością, że doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, iż kultura w żadnej formie nie ma w komercyjnym świecie raz na zawsze zapewnionego bytu...

 

Wiele głosów z sali wypowiadanych podczas konferencji wskazuje, że potrafimy patrzeć trzeźwo, a jak trzeba, to i krytycznie - na to, co oferujemy pod hasłem rytmika, że zastanawiamy się nad tym  jak jesteśmy odbierani, co nas ogranicza, jak nasza oferta ma się do rzeczywistości?

Czy to wystarczy na dziś? Czy oznacza to, że  potrafimy sprostać wyzwaniom a zwłaszcza ocenić, co jest wartością, z której za nic nie powinnyśmy rezygnować w naszej pracy a co można swobodnie odpuścić idąc za tymi, do których kierujemy naszą ofertę?

 

Och, jak pięknie byłoby nadążyć za zmieniającymi się: i zapotrzebowaniem, i sytuacją, i świadomością współczesnego człowieka, i przede wszystkim dzisiejszego dziecka, i za rynkowymi prawami! To nie utopia, to naprawdę jest możliwe. Spytajmy siebie: ile w naszej codziennej pracy jest prawdy o  tym, czego uczył Dalcroze a ile balansowania między możliwym a niemożliwym? Ile mądrego uporu, ile walki w stylu Don Kichota? Ile gonitwy za drobiazgami kosztem sprawy najważniejszej:  Czy My, jako pedagodzy rytmiki potrafimy zadbać o należne rytmice miejsce, nie tylko w kształceniu muzycznym, ale i w edukacji ogólnej? Konferencja poznańska bardzo przybliżyła nas do prawdy o nas samych. Czy umiemy to wykorzystać?

 

Może czas, by odważnie popatrzeć i w przeszłość, i w przyszłość? Przymierzyć porządnie nasze wyobrażenia i oczekiwania do  rzeczywistości? Jest FORUM, jest FACEBOOK. Czemu z niego w tym celu nie korzystamy?

Trwa dyskusja nad kształtem  nowego programu szkolnictwa muzycznego  I i II st. opracowywanego przez trzy frontowe urzędy: MKiDN, CEA i CENSA.

Miejsce dla rytmiki - jak już wiemy -  jest tam także. Patrząc od strony ilości godzin, wręcz jest go bardzo dużo. Cięcia też są, bo były z wielu powodów nieuniknione. Tak twierdzą członkowie zespołu pracującego nad reformą. A jakie tak naprawdę jest nasze zdanie?

No i zastanówmy się jeszcze nad czymś: kim jesteśmy jako pojedyncze osoby a kim jako wspierająca się wzajemnie, zgodnie działająca grupa?


Wypełnijmy ankiety, przekonajmy się, że nasze zdanie naprawdę się liczy!

Ankieta SPIMR

Ankieta - Pedagodzy Rytmiki

Ewa Jakubowska

 

Por.

Prezentacja

MKiDN - Pytania i odpowiedzi dotyczące reformy

CENSA

CEA

 

*) "Nauczanie rytmiki w świetle planowanych zmian w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia" - Poznań, 11 stycznia 2013.

Poprawiony: piątek, 20 września 2013 13:12
 
Copyright © 2019 Stowarzyszenie Pedagogów i Miłośników Rytmiki. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem dostępnym na licencji GNU GPL.